Bilden tog...



när jag var ca 4 1/2 år gammal.. (Kvinnan bredvid mig är inte min mamma utan hon har en son som är hsk).

Vi var flera döva-hsk som red hästar i Lövånger som dom fick hälsa på oss som dom fick titta på våra bondgård som vi hade kor, grisar, katter o hund.

Vi åkte till hästställen som vi fick rida (ej våra hästar) utan det är någon som ägde den.

Den är som avskedsfest för vi flyttade till Härnösand. Jag gick på Wedenbergsskolan i Skellefteå som min mamma skjutsade mig dit 3 ggr i veckan som jag fick träffa andra barn.
Först har mina föräldrar tänkt att jag ska gå på hörselklass i Skellefteå när jag börjar skolan men dom fick avslag med skolskjuts utan kommunen ville jag ska bo hos fosterhem. Mina föräldrar tackade nej. (tack o lov att jag fick gå på dövskola i stället).

Mina föräldrar började söka olika städar där fanns dövskola först tittade dom i Örebro men dom tyckte folk där var så otrevliga. Nästa var i Stockholm vi tittade på Manillaskolan o tyckte den verkar en bra skola, det fanns ett jobb för min pappa. Dom funderade på Härnösand först om det finns jobb där om det inte fanns jobb då blir det Manillaskolan.

Vi var till H-sand då fanns det jobb för min pappa då valde dom Kristinaskolan. Men vi flyttade dit sommaren 1969 så fick jag gå på förskola Rosenbacksallen för döva-hörselskadade.

Jag började på Kristinaskolan 1971.


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Så mysigt foto på dig på hästen.

Och kan tänka mig det är mysiga minnen.

Så skönt att det ordnade sig med dövskolan för dig och att du slapp bo hos fosterhem

Och att din pappa hittade jobb i Härnösand så ni kunde flytta dit.

Skönt att allt ordnade sig till det bästa

Kram

2010-02-27 @ 15:34:01
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pippi

Vilket fint foto, kul att titta på äldre foton så där!



Kram

2010-02-28 @ 07:26:52
URL: http://pippibears.se
Postat av: Helén

Det är söt bild på dig :)



Skönt att du fick gå på Kristinaskolan. Undra hur ditt liv skulle se om kommunen hade godkänt skolskjuts. Det är svårt att veta.



Kraam

2010-02-28 @ 19:29:42
URL: http://norrlanningska.wordpress.com
Postat av: Agneta

Trevlig läsning om din barndom förresten också med bilderna!

2010-03-01 @ 19:47:38
Postat av: Catharina

Jaa Tur att Dina föräldrar valde rätt skola till Dig :) Om dom valde fel skola då är vi inte bästisar eller hur? ;) Krampöss

2010-03-02 @ 09:53:11
URL: http://caromira.blogg.se/
Postat av: Sussi

Skoj se dig som liten.. Vackra färger i den bilden.

Snygga kläder oxå.

Precis som Nina säger.. Tur du hamnat på K-skolan..Kramar!

2010-03-02 @ 19:39:22
URL: http://suzzisvardag.blogspot.com
Postat av: Bodil

Vilken fn berättelse! Vad hårt att kommunen hellre såg att du bodde i fosterfamilj än åkte skolskjuts! Men tur ändå att det blev Härnösand. Jag har hörande kompisar med hörande barn som har dem på Rosenbäcksallén för att de ska lära sig teckna.

2010-03-05 @ 22:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0