Hear and now



Igår såg jag den dokumentären om de paret som har opererat Cochlea-implantat (CI).

Pauls föräldrar fick veta att han är döv så fick dom veta det fanns skola som använder bara oralmetod så började han där. När han kom hem första gången så sa han "tumme" dom blev så glada att han kunde prata.

Dom är födda döva, har gått på dövskolan men dom fick sträng oralmetod på skolan, dom är verkligen duktiga på att prata. Dom brukar prata med varandra men använder teckenspråk ibland. Jag tror inte deras barn kan teckenspråk. Jag vet inte om dom tycker det är pinsamt att använda teckenspråk eftersom jag såg dom har tolk emd sig hos läkarbesök men visade inte tolken.

En dag vill dom operera CI. Kvinnan opererade först en vecka efteråt den mannen opererade.

Dom har olika reaktionen på CI för mannen gick jättebra men kvinnan var värre svårt för hon tyckte det var svårt med ljud och har ofta huvudvärk så ville hon ta av apparaten ibland. Hon sa att hon ångrade inte att hon skaffade CI.

Jag lägger lite inlägg av Youtube men textat är ju på engelska.



Jag tycker det var intressant program hur dom upplevde med CI. Jag tycker dom var modiga att göra så där.

Jag skulle ALDRIG göra det jag är nöjd att vara döv. Men ibland skulle det vara roligt att få höra mina barns röst ibland..

Har ni sett programmet? Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Såg dokumentären igår och det var intressant fast man såg hur mycket paret fick gå igenom.. Jag är nöjd som det är och skulle inte göra en CI operation.. Vågar inte heller :) Kramar

2010-02-03 @ 11:38:30
URL: http://ikeaismyworld.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0