Om mig själv.

Jag har tänkt skriva om mig själv.

Jag är född döv och gråstarr i vänster öga pga Rubella.

Min mamma hade röda hund när hon väntade mig som hon visste inte att hon var gravid och fick bara några prickor så var hon till doktorn o visade dom trodde hon var allergisk mot tvättmedel eftersom hon var inte så sjuk.

Då fick hon veta att hon var gravid och så fick hon inte jobba hårt eller bära tunga t.ex stolar eftersom det fanns stor risk för missfall eftersom dom har förlorat en dotter före mig pga föddes för tidigt.

Så vill dom inte att hon ska drabbas en gång till, eftersom mina föräldrar var bönder då.
Min mamma fick bara vila hela tiden så kom jag ca 2-3 veckor för tidigt.

Min bror var jätteglad att jag kom till världen eftersom han har önskat att få en syskon han var ca 12 år gammal när jag föddes.

Min mamma upptäckte att jag har inte utvecklat i vänster öga så var hon till doktorn o visade vad är det för fel, så sa dom ja det är grå starr pga Rubella så förstod hon att den prickor var röda hund inte allergisk.

När jag var lite större o började krypa så dom ropade på mig men jag reagerade inte så förstod min mamma direkt att jag hör inget. Då var dom till doktorn  men dom sa näää hon är inte döv hon hör bra.

När jag var 2 år gammal då sa dom det stämde att jag är döv då har mina föräldrar rätt hela tiden. Då fick jag börja på förskola Wedenbergsskolan i Skellefteå där trivdes jag jättebra som jag fick träffa andra döva o hsk barn.

Jag hade inte språk tyvärr så fick jag bara talträning hela tiden som mina föräldrar använde tal med mig.
Jag var ca 4 1/2 år gammal då började dom diskutera att bilda hörselklass i Skellefteå.
Mina föräldrar fick avslag att få åka taxi varje dag till Skellefteå det är ca 6 mil så tyckte dom att jag kan bo på fosterhem under veckor.

Mina föräldrar vägrade. Då började dom tänka på dövskola i stället, dom åkte till Örebro först det fanns jobb men dom tyckte folk i Örebro var så otrevliga så vill dom inte bo där.
Dom tittade i Manillaskolan o tyckte det verkar bra skola, då fanns det jobb åt min pappa o har tittat på ett hus i Stockholm.

Men till sist tänkte dom chansa kolla Härnösand för det ligger närmaste så kollade dom där ja dom kände att det är en rätt plats o rätt skola m.m. så beslutade dom att flytta dit som min pappa fick jobb direkt.

Min pappa flyttade först, min bror var jätteglad att vi flyttade dit eftersom han skulle börja på gymnasiet så ville han helst gå på musik som det finte fanns i Skellefteå men i Härnösand finns så fick han komma in på Kapellsbergs musikskola.

Mina föräldrar sålde en del kor, en del grisar. Slaktade en del också. Min farfar bodde med oss då han tyckte det är bra att dom flyttade med mig till H-sand. Då klarade han att sköta grisar ca 20 st själv.

Dom sa till de föräldrarna i Skellefteå att vi ska flytta till Härnösand dom blev så arga o tyckte att mina föräldra svek dom men dom struntade i. Förskolelärare Elsa sa att hon tyckte dom har gjort bra beslut.

Jag är verkligen GLAD att dom har gjort bra beslut så fick jag teckenspråk där när jag gick på förskola i H-sand när jag var 5 år gammal.
Min mamma lärde sig tsp när jag gick klass 1.

Mina föräldrar bestämde att flytta tillbaka till Lövånger när jag började i Örebro, det gjorde dom.

Det finns länk om döva m.m. Men skriv gärna om du undrar över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6vhet


http://sv.wikipedia.org/wiki/Teckenspr%C3%A5k


http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_teckenspr%C3%A5k


http://www.123minsida.se/alltomdova


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Så fint det du delar med dig av dig till oss.



Jo, jag har hört att röda hund kan orsaka skador hos ett barn,

och det är en ganska lurig sjukdom som kan vara svår att upptäcka.



Och förr det fanns heller inte de sätt som nu finns att upptäcka om ett barn inte kunde höra,

så det kunde dröja länge innan det upptäcktes.



Så mysigt hur dina föräldrar kämpade för dig och inte lyssnade på råden om att placera dig i fosterhem under veckor.

Och så skönt att det ordnade sig med rätt plats och skola, jobb osv i Härnösand och att det sedan gick bra.

Och kan tänka mig att du är glad över det så du tidigt fick lära dig teckenspråket.

Vilken tur att teckenspråket finns och jag tycker det är så mysigt.



Jag hade en döv kompis på mitt förra jobb och hon lärde mig en del teckenspråk,

och hon var min bästa kompis och vi hade så mycket kul och trevligt tillsammans.



Stor Kram



2008-11-19 @ 14:18:18
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Janni

heeej, Jag fick läse din historie och jag själv født med rødhund pga jag är døv och fejl hjärter ...



det er braa du skrive



Stor krammm krammm

2008-11-19 @ 22:38:39
URL: http://jhjcfamilien.webblogg.se/
Postat av: Ina

Det var rolig att du berättade lite om dig själv. Förstår så klart din storebror att han blev sååå glad att få en lillasyster! :o)

2008-11-20 @ 09:40:27
URL: http://www.nogg.se/jessina
Postat av: Agneta

Hej! Det var kul att läsa den tiden när föräldrarna upptäckte och hur det har gått till. Att du hade gått i wedenbergskolan och så flyttade direkt till Härnösand. Trodde att du var uppväxt i H-sand när jag var yngre! Men du födde ju i Västerbotten!

2008-11-21 @ 20:19:11
URL: http://jatkos.blogg.se/
Postat av: Sia

Intressant detdu berättade om dig själv den tiden o.s.v :)

2008-11-23 @ 13:24:44
URL: http://shinesia.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hej, kul & läsa lite om dig =) Kramkram <3

2008-11-26 @ 21:16:04
URL: http://kattgalen.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0